MecenatúraMecenatúraBalatonfüred város honlapjaFüred TV a Facebookon!

Ismét járnak a vonatok Csajág és Balatonkenese között

2010.04.01. 17:07 • Pénteken üzemkezdettől újból megindult a vonatforgalom az észak-balatoni vasútvonalon Csajág és Balatonkenese között.

Az érintett szakaszon azért vált szükségessé a forgalomszüneteltetés, mert március elején jelentősen megsüllyedt a vasúti pálya mintegy 100 méter hosszban, a vasút melletti löszfal csúszása miatt. A forgalom újraindításával a vasúttársaság be tudta vezetni a március 28-ától érvényes előszezoni menetrendet, ami plusz egy vonatpárt jelent a főváros és Tapolca között, lesznek nagy kapacitású kerékpárszállító kocsik a gyorsvonatokon és ahogy azt korábban (március 12-én) megírtuk, hétvégenként személyvonatokban láthatjuk a Desirókat is, a húsvéti ünnepi menetrend miatt most három napon át. A Balatonkenese és Balatonakarattya közötti vonalszakaszon évtizedek óta visszatérő problémát jelent a magaspart lassú mozgása. A közvetlenül a vasúti pálya mellett található löszfal csúszása már többször megrongálta a vasúti pályát és az alépítményt, aminek következtében többször sebességkorlátozást kellett bevezetni. Mivel a földcsuszamlások kritikussá váltak, a vonatforgalmat március 8-tól szüneteltetni kellett a vonalon. A vasúttársaság a lezárás időszakában vonatpótló buszokat állított forgalomba Csajág és Balatonkenese között. A pályaszakasz ideiglenes lezárása után a MÁV Zrt. és a MÁVGÉP Kft. munkatársai azonnal megkezdték a helyreállítást. A munkálatokat eleinte a zord időjárás, majd a technológiai eljárás során bekövetkezett újbóli földcsuszamlás is nehezítette. A MÁV Zrt. április 2-án üzemkezdetkor ismét átadta a forgalmat Csajág és Balatonkenese között, így az utazóközönség a húsvéti hosszú hétvégén már átszállás nélkül utazhat a Balaton északi partján. A jelenlegi megoldás azonban csak ideiglenes helyreállítást jelent, amelynek összköltsége a váratlanul bekövetkezett újabb talajmozgás okozta többletmunka miatt meghaladja az 50 millió forintot. A végleges helyreállítást a löszfal csúszásának megállítása jelentené, az erre vonatkozó kivitelezési tervek készítése folyamatban van. A tervezett mélyalapozási megoldást a vasúti pálya terheinek áthárítása jelentené a mélyen fekvő, már nem mozgó altalajra. Ennek a műszaki megoldásnak a várható összköltsége meghaladhatja a 400 millió forintot. A MÁV Zrt. 2008-ban Balatonkenese Önkormányzatával közösen pályázatot nyújtott be a terület ismert problémáinak megoldása érdekében a magasparton vezetett pályaszakasz dinamikus hatásainak mérséklésére. A pályázatot első körben elutasították. A döntés ellen az önkormányzat fellebbezést nyújtott be, amelynek elbírálása jelenleg is folyamatban van. Előzmények Az 1900-as évek elején már a vasúti pálya építése sem volt problémamentes. A Balatonakarattya - Balatonkenese környéki magaspart mozgása több szelvényben vezetett nyomvonal-változáshoz. A vasútüzem biztonsága érdekében az utóbbi évtizedekben is jelentős építésekre (löszfal stabilizálásra) került sor. (pl. 1962-ben 120 m hosszban történt löszfalcsúszás miatt nyomvonal-korrekció, 1998-ban pedig 250 m hosszban történt löszfal-stabilizálás). Legutóbb 2007 októberében végzett a vasúttársaság munkálatokat a Balatonakarattya - Balatonkenese közötti vonalszakaszon a pályamozgások megelőzése és az akkori sebességkorlátozás megszüntetése érdekében. A vágányzóna alatt 3,5 m mélységig cserélték ki a szakemberek a kedvezőtlen tulajdonságú alépítményt. A munkák végeztével a pálya állapota miatti sebességkorlátozás megszűnt.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Név:   *    E-mail cím: 
 
 
 
 
A hozzászólást csak a biztonsági kód megadása után tároljuk.
 
Biztonsági kód:    Kód:   A kód megadásához kattintson sorban a kiemelt számokra.
 
 

 

#3 - HUN - 2010.04.04. - 11:35:33

Lehet. Füredről 7:06-kor, 13:50-kor indul Tapolca felé. 10:10-kor és 18:10-kor Székesfehérvár felé.

#2 - Ricsike - 2010.04.02. - 20:21:12

Mikor vigyem a gyereket Desirózni? Lehet tudni mikor járnak?

#1 - HJ - 2010.04.02. - 11:14:37

65 évvel ezelőtt nem a löszfal miatt állt hónapokig a vasúti közlekedés ezen a szakaszon, hanem azért, mert Akarattyánál az alagutat felrobbantották a II.világháború során. 1945.decemberében a füredi vasutasok is jártak oda dolgozni, Édesapám is részt vett a helyreállítási munkálatokban, mint ahogyan megtaláltam a pontos feljegyzéseket a család 1945.évi naptárában (ez ma már egy értékes dokumentum, mert pontos !).

 
KÉPGALÉRIA

STATISZTIKA

Összes megtekintés: 1794

Mai megtekintés: 1

Utolsó: 2019.11.08 22:30:30

 
Minden jog fenntartva.  Copyright © 2005-2019 Füred Stúdió Televíziós Kft.  |  Moderálási alapelveink  |  Adatkezelési elveink  |  Developed & Designed by GEKKOSOFT